Kody kreskowe mają zastosowanie w wielu branżach m.in. w TSL, handlu i medycynie. Najczęściej stosuje się je, aby usprawnić operacje w łańcuchach dostaw oraz by ułatwić przepływ informacji. Pod kodem kreskowym można zawrzeć wszystkie informacje na temat naszego produktu w wersji elektronicznej.
Co to jest kod EAN?
Kody kreskowe są nośnikami danych. Składają się ze wzorów optycznych i mogą być odczytywane automatycznie lub maszynowo. Istnieje wiele rodzajów kodów kreskowych, a najpopularniejszym jest kod kreskowy EAN (Europejski Kod Towarowy). Pod kodem znajduje się numer GTIN (Global Trade Item Number). Pierwsze trzy cyfry z numeru GTIN oznaczają kraj, w którym dokonano rejestracji kodu. Kolejne to numer firmy, produktu i cyfra kontrolna.
Gdzie rejestruje się kod EAN?
Za rejestrowanie i generowanie kodów kreskowych odpowiedzialna jest organizacja GS1.
GS1 jest międzynarodową organizacją mającą swoją siedzibę w Brukseli i w Princeton. Na poziomie krajowym za administrowanie odpowiedzialne są tzw. organizacje krajowe GS1. Polska należy do organizacji od 1990 roku, a jej siedziba mieści się w Poznaniu.
Czy kod EAN jest obowiązkowy?
W Polsce nie ma prawnego obowiązku umieszczania na produktach kodów EAN. Warto jednak wiedzieć, że chcąc sprzedawać produkty za pośrednictwem serwisów aukcyjnych np. Allegro czy Amazon należy podać taki kod przy wstawianiu produktu na aukcji (mając konto firmowe). Musimy też posiadać takie kody, jeśli wysyłamy swoje produkty do magazynów ww. serwisów.
Zalety posiadania kodów EAN
- skrócenie czasu realizacji zamówień
- lepsza organizacja procesu zamówień i dostaw
- ułatwienie przesyłu informacji między podmiotami
- zmniejszenie kosztów dystrybucji
- większa dokładność fakturowania
Ile kosztuje wydanie kodu?
Aby przystąpić do programu, należy dokonać opłaty rejestracyjnej (zależnej od ilości numerów) oraz opłaty rocznej.
Przybliżone koszty opłaty rejestracyjnej wynoszą:
- do 100 numerów — 250 zł
- do 1000 numerów — 500 zł
- do 10000 — 1000 zł
Odsprzedaż kodów
Należy pamiętać, że kody EAN są przypisywane konkretnie do danej firmy dlatego nie powinno się nimi handlować lub odkupywać ich z innych źródeł niż GS1. Coraz częściej można się spotkać z nieuczciwymi praktykami i obrotem kodami, które są już w użyciu lub są zarejestrowane na inną firmę. Posiadanie takiego kodu może doprowadzić do szeregu przykrych konsekwencji np. konieczności wycofania swojego towaru i naniesienie poprawnych kodów. Może się to wiązać nie tylko ze startą czasu ale i pieniędzy.
Kiedy kod EAN jest konieczny?
Kody EAN będą konieczne, gdy chcemy sprzedawać nasze produkty na platformach e-commerce np. Allegro, Amazon, eBay itd. Jeśli planujemy sprzedaż w sklepach stacjonarnych, to wiele sieci handlowych również wymaga posiadania takich kodów. Warto pamiętać, że nie zawsze kod musi być fizycznie naklejony na produkt. Czasami wystarczy tylko przypisać odpowiedni kod do produktu np. na aukcji, bez konieczności fizycznego naklejania.
Produkcja w Chinach
Zlecając produkcje w Chinach, mamy możliwość wysłać do fabryki odpowiednie kody z instrukcją naniesienia ich na nasze produkty. W ten sposób otrzymamy gotowy produkt wraz z kodem na opakowaniu.