Transport lotniczy — szybkość, niezawodność i bezpieczeństwo
Transport lotniczy, mimo że jest jedną z droższych form transportu, ma niewątpliwie wiele zalet. Są to m.in.:
→ terminowość,
→ krótki czas oczekiwania
→ bezpieczeństwo.
Wybierając tę metodę transportu, możemy bez problemu przetransportować swoje towary w głąb kraju, co jest sporym udogodnieniem. Ponadto, ładunek zazwyczaj nie jest przeładowywany wiele razy, co zmniejsza ryzyko uszkodzeń.
Szybko i sprawnie
Czas jest ogromną zaletą transportu lotniczego, transport towaru z Chin do Polski wynosi ok. 4-7 dni. Jest to szczególnie istotne przy imporcie towarów z krótkim terminem ważności np. żywności, jak również leków czy żywych kwiatów.
Transport samolotem jest dobrym wyborem także, gdy mamy spóźnioną dostawę w sezonie i potrzebujemy jak najszybciej otrzymać towar. W przypadku tej metody ryzyko opóźnienia jest małe, ale może wynikać np. ze złych warunków pogodowych, które spowodują opóźnienie wylotu.
Nieograniczony dostęp do prawie każdego miejsca na świecie
Bardzo dużą zaletą transportu lotniczego jest jego duży zasięg i dostępność do miejsc niezależnie od bliskości portu czy linii kolejowej. Pozwala to na szybką dostawę towaru ograniczając do minimum dalszy transport np. w głąb kraju, jak ma to miejsce przy transporcie morskim.
Zamawiając towar z Chin do Polski, najczęściej zostaje on przeładowywany na innym, dużym lotnisku europejskim np. we Frankfurcie.
W Polsce największe terminale obsługujące przesyłki cargo znajdują się w Warszawie — Lotnisko Chopina i w Katowicach — port lotniczy Katowice-Pyrzowic. Obsługują one ok. 92% wszystkich przylotów cargo w Polsce.
Największe europejskie porty lotnicze to lotnisko Charles de Gaulle we Francji oraz lotnisko we Frankfurcie nad Menem w Niemczech.
W Chinach natomiast porty lotnicze należą do największych na świecie, są to:
→ Międzynarodowy Port Lotniczy Hongkong
→ port lotniczy Szanghaj-Pudong oraz
→ port lotniczy Pekin.
Ogromne zalety, duże koszty
Wysokie koszty transportu lotniczego wynikają w dużej mierze z wysokich cen paliwa lotniczego. Ponadto należy pamiętać, że ze względu na wymogi co do wymiarów załadunku często trzeba zadbać o odpowiednie opakowanie towarów, co również generuje koszty. Z powodu nietypowego kształtu kontenerów utrudniony jest także transport multimodalny, ponieważ najczęściej kontenery muszą zostać przeładowane podczas zmiany metody przewozu. Same stawki za transport stale się zmieniają, natomiast na ich wysokość wpływa głównie waga ładunku.
Cenne towary w bezpiecznym miejscu
Transport lotniczy zapewnia bardzo wysokie standardy przesyłania towarów, normy są bardzo restrykcyjne. Warto pamiętać, że nie każdy ładunek może być przewożony drogą lotniczą. Dotyczy to szczególnie towarów niebezpiecznych np. gazów, produktów łatwopalnych lub magnetycznych.
Samolotem najlepiej transportować towary cenne i delikatne np. biżuterię, elektronikę, dzieła sztuki, kosmetyki itd.
Transport lotniczy dopuszcza 2 rodzaje ładunków:
-palety lotnicze oraz
-kontenery.
Istnieje wiele różnych rodzajów palet i kontenerów, są one mniejsze i mają różne kształty w porównaniu np. do kontenerów używanych w transporcie morskim.
Mnogość rodzajów wynika z tego, że muszą one być zaprojektowane tak, aby pasowały do kadłubów samolotów każdego typu. Wybierając metodę załadunku, należy uprzednio sprawdzić specyfikację danego kontenera lub palety, czyli tzw. ULD i zobaczyć czy są one dopuszczone do danego typu samolotu. Ze specyfikacją i innymi przydatnymi informacjami można zapoznać się na stronie Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego (IATA).
Należy jednak pamiętać, że dopuszczalny rozmiar i waga palety lub kontenera są regulowane przez daną linię lotniczą.
Wśród palet mamy do wyboru 3 rodzaje:
-paletę P1P/PAG o wymiarach 317,5 x 223,5 cm,
-paletę P6P/PMC o wymiarach 317,5 x 242,8 cm oraz
-paletę PGA o wymiarach 605,8 x 243,8 cm.
Kontenery lotnicze dzielimy na:
-kontenery LD3/AKE, mające wymiary 156,2 x 153,4 x 162,6 cm,
-kontenery LD9/AAP, mierzące 317,5 x 223,5 x 162,6 cm oraz
-kontenery M1/AMA mające wymiary 317,5 x 243,8 x 243,8 cm.
AWB (Air Waybill), czyli najważniejszy dokument w transporcie lotniczym
AWB to międzynarodowy list przewozowy dla transportu lotniczego. Dokument ten pełni rolę potwierdzenia zawarcia umowy pomiędzy nadawcą a przewoźnikiem. Umożliwia także prawidłowe przeprowadzenie odprawy celnej oraz wydanie przesyłki odbiorcy. Jest potwierdzeniem, że przewoźnik przyjął nasz ładunek i ponosi za niego odpowiedzialność podczas transportu. Dokument wystawia się w trzech egzemplarzach i sześciu kopiach. Poszczególne egzemplarze w zależności od osoby, dla której są przeznaczone, różnią się kolorami. AWB posiada również specjalny numer oraz umożliwia śledzenie drogi swojej przesyłki.
Istnieją 2 rodzaje AWB — MAWB oraz HAWB.
MAWB (Master Air Waybill) jest wydawany przez przewoźnika, czyli np. linię lotniczą. Określa warunki tranzytu i zapewnia ochronę odbiorcy w razie zgubienia lub uszkodzenia towaru podczas transportu. MAWB podlega przepisom IATA. Nadawcą jest spedytor, ponieważ to on konsoliduje towary, a potem dostarcza je do poszczególnych odbiorców.
W przypadku transportu lotniczego towary prawie zawsze są skonsolidowane. W przeciwnym razie należałoby zdecydować się na transport czarterowy, którego koszty są bardzo duże i mogą sobie pozwolić na nie tylko nieliczne przedsiębiorstwa.
HAWB (House Air Waybill) jest wydawany przez spedytora lub firmę zajmującą się spedycją. Podlega on warunkom ustanawianym przez firmę świadczącą usługę (firmę spedycyjną), stąd nie zawsze podlega przepisom IATA, co sprawia, że odbiorca nie ma aż takiej ochrony w przypadku problemów z towarem przy transporcie. Odbiorcą tego dokumentu jest eksporter.
Nasza firma dzięki rozbudowanej sieci spedytorów oferuje różne opcje transportu, w tym także transport lotniczy. Dlatego jeśli są Państwo zainteresowani importem i sprowadzeniem swojego towaru z Chin samolotem, zapraszamy do kontaktu. Spełnimy każde oczekiwanie transportowe.