Skip to main content

Import markowych produktów z Chin

Jak wiemy, Chińscy dostawcy proponują ogromny wybór produktów, również tych, które w różnym stopniu nawiązują do produktów znanych marek bądź mają je imitować. Popularne przedmioty z kultowymi postaciami z bajek lub odzież z logiem luksusowej marki. Do tego zdecydowanie niższa cena. Jak się nie pogubić w tym natłoku ofert i kruczków prawnych? Myśląc o imporcie markowych produktów, warto mieć na uwadze kilka ważnych kwestii tak, aby import był zgodny z prawem, a nam jako importerom przynosił oczekiwane zyski.

Czy można importować z Chin produkty znanych marek?

Tak, można. Własna sprzedaż towarów markowych jest możliwa, ale tylko po uzyskaniu pozwolenia od prawnego właściciela marki. Wiąże się to z uzyskaniem oficjalnego pozwolenia na dystrybucję towarów danej marki. Kupując w Chinach, nawet jeśli dostawca ma pozwolenie na produkcję towarów z danym znakiem towarowym, jako importerzy musimy uzyskać osobne pozwolenie na ich sprzedaż. Zasada ta dotyczy też wzorów lub wizerunków np. postaci. Przykładami takich produktów są np. akcesoria z serii Harry Potter lub Frozen, ale też charakterystyczne zabawki takie jak klocki LEGO.

Źródło: Alibaba.com

Produkty z zastrzeżonym znakiem towarowym. Co to znaczy, że znak jest zastrzeżony?

Jeżeli znak został zarejestrowany w odpowiednim urzędzie chroniącym własność intelektualną, to oznacza, że jest zastrzeżony i podlega ochronie. W takim wypadku jakiekolwiek używanie go na naszych produktach lub wprowadzanie na rynek produktów z tym znakiem bez zgody właściciela znaku jest nielegalne. Towary posiadające znak towarowy bez zezwolenia właściciela znaku to właśnie tzw. podróbki.

Przykłady znaków zastrzeżonych: LEGO®, Disney®, Lacoste®, Sony®, Adidas®, Nike®.

Jak importować markowe produkty?

Aby importować markowe produkty, należy posiadać odpowiednio udokumentowaną zgodę właściciela marki na dystrybucję lub użycie znaku towarowego. Warto wiedzieć, że niekiedy marki pozwalają używać swojego znaku na produktach wyprodukowanych przez inne podmioty, jeżeli wcześniej uzyskały one taką zgodę. Przykładem takiej sytuacji jest polityka marki modowej Pierre Cardin, która sprzedawała prawa do użycia znaku towarowego na różnego rodzaju produktach, których sama nie była producentem. Oczywiście wszystkie te praktyki podlegają bardzo szczegółowym umowom i są odpłatne.

Produkcja towarów na zlecenie OEM

Należy wiedzieć, że bez zgody właściciela znaku towarowego nie wolno również zlecać produkcji OEM, czyli nie możemy na wyprodukowane produkty nanosić cudzego znaku towarowego lub wzoru bez pozwolenia!

Na co uważać?

Pamiętajmy, że nawet jeśli firma chińska produkuje podróbki znanych towarów i nie ponosi za to odpowiedzialności, to my importując taki produkt już będziemy narażeni na karę. Stąd  podejmując współpracę lub składając zamówienie np. na platformach B2B trzeba zachować czujność. Często nieuczciwi sprzedawcy nie mają pozwolenia na produkcję towarów z danym znakiem towarowym. W związku z tym konieczne jest odpowiednie zweryfikowanie dostawcy.

Źródło: sourcingarts.com

Polityka znanych firm

Warto wiedzieć, że wielkie marki nie dopuszczają do tego, aby ich produkty dostawały się w niepowołane ręce. Wadliwe modele, bądź nadwyżki są często utylizowane tak, by produkty nie znajdowały się poza oficjalnym kanałem dystrybucji. Fabryki, które produkują towary dla znanych marek w Chinach też nie mogłyby sobie pozwolić na nierozsądną politykę odprzedaży nieoficjalnej tych produktów, gdyż wiązałoby się to dla nich z wielkimi stratami.

Zagrożenia związane z naruszeniem znaku towarowego

Za naruszenie znaku towarowego grozi odpowiedzialność karna. Znane marki kontrolują rynek podróbek i wyciągają konsekwencje z naruszenia ich znaku. W sytuacji, gdy naruszymy znak, mogą wszcząć postępowanie karne, cywilne lub oba jednocześnie. W takich sytuacjach sąd nakazuje zazwyczaj wypłacenie rekompensaty od wszelkich odniesionych przez nas korzyści oraz odszkodowania. Towary zostaną zatrzymane i już ich nie odzyskamy. Takie procesy są nie tylko długotrwałe (mogą trwać przez miesiące lub lata), ale także są bardzo kosztowne.

Jeżeli nawet marka nie wytoczy nam procesu, bo ilość sprowadzanych produktów jest znikoma, to z pewnością zostaną one zatrzymane przez urząd celny podczas kontroli.

Źródło: Alibaba.com

Alternatywy dla importu markowych produktów

Jeżeli nie mamy pozwolenia prawnych właścicieli znaku towarowego do używania go, możemy skorzystać z innych alternatywnych rozwiązań.

Warto w takiej sytuacji rozważyć produkcję pod własną marką na zlecenie OEM lub ODM. Daje nam to możliwość rozwinięcia własnej marki oraz wprowadzenie jej na rynek. Drugą opcją jest jeszcze, sprowadzanie produktów chińskich marek do Polski. Wtedy, możemy wprowadzać nowe-nieznane marki na rynek, co również może przynieść nam korzyści.

Warto wiedzieć — Znaki oryginalności

W handlu dopuszcza się kilka znaków świadczących o oryginalności produktów. Należą do nich:

® – oznacza, że znak towarowy został zarejestrowany w odpowiedniej instytucji chroniącej własność intelektualną i podlega ochronie prawnej

© – symbol ten informuje, że dzieło jest chronione prawem autorskim. Prawo autorskie dotyczy różnego rodzaju wytworów kreatywnych: mogą to być grafiki, zdjęcia, teksty czy utwory muzyczne. Oznacza to, że nie wolno kopiować ani zmieniać tego, co jest chronione przez prawo autorskie, ponieważ może to robić tylko twórca.

TM – jest oznaczeniem znaku towarowego (trademark). Jednak znak ten niekoniecznie musi być zarejestrowany i nie podlega ochronie prawnej w takim stopniu jak znak zarejestrowany (®).

Nie musisz zajmować się wszystkim sam

Jeżeli jesteś zainteresowany importem markowych produktów z Chin lub potrzebujesz wsparcia w organizacji produkcji na zlecenie OEM lub ODM, zapraszamy do kontaktu. Odpowiemy na każde pytanie i kompleksowo przeprowadzimy procedurę zlecenia produkcji w Chinach. Gwarantujemy, że otrzymasz produkt zgodny ze swoimi oczekiwaniami.