Kiedy Polacy obchodzą Święto Niepodległości, Chińczycy celebrują Dzień Singla. Wraz z nim odbywa się tzw. Double 11 Global Shopping Festival, czyli największe święto zakupów internetowych na świecie. W 2023 roku będzie on obchodzony po raz piętnasty.
11 listopada – Dzień Singla w Chinach
Wybór tej daty nie jest przypadkowy. W języku chińskim cyfra “1” brzmi podobnie do słowa “samotny”. Poza tym cztery jedynki wyglądają jak cztery samotne pałki, które w kulturze chińskiej symbolizują samotnych ludzi. Dzień Singla jest okazją dla osób bez partnera do spędzenia czasu z przyjaciółmi i celebrowania niezależności.
O genezie Dnia Singla krążą różne teorie, ale powszechnie uważa się, że święto to powstało w 1993 roku na Uniwersytecie Nankińskim w Chinach. Czterech studentów codziennie wieczorem przed snem rozmawiało o tym, jak wyrwać się ze stanu kawalerskiego. W końcu uznali, że zamiast narzekać na swoje życie singla, lepiej będzie je celebrować. Wybrali więc datę 11 listopada. Święto stopniowo rozprzestrzeniło się po kampusie i innych uniwersytetach, a dzięki mediom społecznościowym z czasem stało się popularne w społeczeństwie na szerszą skalę.
Double 11 Global Shopping Festival
Dzień Singla, który pierwotnie był obchodzony jako okazja do świętowania niezależności i samoakceptacji, przekształcił się w wydarzenie komercyjne.
W roku 2009 Alibaba wprowadziła na swoim portalu Taobao pierwszą wielką wyprzedaż z okazji tego święta, w której wzięło udział 27 marek, generując niemal 8 milionów dolarów obrotu.
Od tamtej pory Dzień Singla przekształcił się w globalne zjawisko. Co roku jego popularność rośnie, a wartość dokonywanych zakupów przewyższa już razem wartość dwóch najważniejszych amerykańskich świąt zakupowych: Black Friday i Cyber Monday.
Podczas Double 11 Global Shopping Festival można nabyć praktycznie wszystko, od elektroniki po odzież i produkty spożywcze. Promocje są tak atrakcyjne, że ludzie z różnych zakątków świata dokonują zakupów w ciągu zaledwie 24 godzin.
W 2021 roki łączna wartość transakcji wyniosła 540,3 miliarda juanów. W 2022 roku sprzedaż osiągnęła w sumie 557,1 miliarda juanów, a liczba wysłanych paczek była równa 907 milionów.