Skip to main content

W latach 2024–2026 sieć szybkiej kolei w Chinach zostanie rozbudowana o ponad 40 nowych odcinków o długości 8,000 km, co da łącznie 54,000 km. W tym artykule przeczytasz o:

  • szybkiej kolei w Zhengzhou;
  • nowym planie sieci transportowej w Wuhan;
  • postępach w budowie sieci kolejowej w Chinach;
  • budowie kolei międzymiastowej z lotniska Xiaoshan do Zhuji (do Yiwu);
  • skutkach budowy szybkiej kolei w Chinach.

Szybka chińska kolej w mieście Zhengzhou

Nowo wybudowany odcinek szybkiej kolei Jizheng, biegnący od Puyang do prowincji Luyu, oficjalnie przeszedł fazę próbnej eksploatacji. Był to dobry znak do pełnego otwarcia kolei dużych prędkości Jizheng w prowincji Henan. Odcinek szybkiej kolei Jizheng w Shandong został otwarty na początku grudnia 2023 roku. Teraz nie będzie już potrzeby objazd z Jinan do Zhengzhou, co skróci czas podróży z 3,5 do 1,5 godziny.

Szybka kolej w Chinach – strategiczne znaczenie dla miasta Zhengzhou.

Rok temu uruchomiono odcinek szybkiej kolei pomiędzy Jizheng-Puyang w prowincji Henan, a Zhengzhou-Puyang. Stanowił on ostatnią część układanki, dlatego system kolejowy dużych prędkości w prowincji Henan jest teraz rozpoznawany jako kompletna sieć łącząca miasta. Zhengzhou jest pierwszym miastem w kraju, które zrealizowało projekt szybkiej kolei.

Ponad to obie stolice prowincji mogą wreszcie się ze sobą skomunikować. Kolej w Zhengzhou uzupełnia także brakujące połączenie do Liaocheng w Shandong. To zaspokoiło potrzebę budowy linii szybkiej kolei, która przebiega przez oba miasta jednocześnie.

Kolej w Chinach – nowy plan sieci transportowej w Wuhan

Niedawno Administracja Transportu Wuhan opublikowała “Całokształtowy trójwymiarowy plan sieci transportowej Wuhan”. W dokumencie tym mówi się o planach na linię kolei dużych prędkości “supermetra”. Projekt obejmuje uruchomienie:

  • linii Wuhan-Yichang, 
  • linii Hefei Szanghaj-Chongqing-Chongqing, 
  • bezpośredniej linii z węzłem Wuhan (na odcinku Wuhan), 
  • odcinka Fuyang-Huanggang linii szybkiej kolei Pekin-Hongkong (Tajwan).  

W planach są także projekty kolei dużych prędkości, takie jak Wuhan-Huangshi-Jiujiang.

Do 2035 roku Chiny chcą stworzyć rozbudowaną trójwymiarową sieć transportową o łącznej długości około 21 000 km, z czego około 2040 km będzie stanowiła szybka kolej, która obejmuje:

  • koleje dużych prędkości, 
  • koleje międzymiastowe,
  • autostrady.

Chiny nie zwalniają z budową sieci kolei

W ostatnich latach Chiny poczyniły znaczne postępy w budowie kolei dużych prędkości. W 2022 roku oddano do użytku 4100 km nowych linii kolejowych, w tym 2082 km kolei dużych prędkości. Do końca 2022 roku długość wszystkich eksploatowanych linii kolejowych w Chinach wyniosła 155 tys. km, w tym 42 tys. km kolei dużych prędkości. Biorąc pod uwagę zmiany w ruchu na przestrzeni roku, mimo spadku od 2019 roku, ogólnie utrzymuje się roczna średnia na poziomie ponad 2000 kilometrów od 2022 roku.

Ponadto uruchomienie linii szybkiej kolei Szanghaj-Nankin wzdłuż rzeki Jangcy poprawiło połączenia w delcie tej rzeki. Po zakończeniu budowy całkowity dystans sieci kolejowej w prowincji Jiangsu przekroczył 4500 km, w tym ponad 2500 km to trasy kolei dużych prędkości.

Według danych z końca października 2023, na terenie całego kraju w trakcie budowy było około 17,3 tys. km linii kolejowych. Do końca bieżącego roku planuje się ukończenie dziewięciu tras kolejowych dużych prędkości.

Jak będzie wyglądać siatka kolei dużych prędkości w Chinach do 2026 roku?

W ciągu najbliższych trzech lat Chiny rozbudują swoją sieć kolei dużych prędkości, otwierając nowe linie i podnosząc poziom już istniejących. Oczekuje się, że do 2026 roku długość tej sieci w Chinach wzrośnie do około 54 000 kilometrów. Zapewni to połączenia kolejowe dla większej liczby miast. W szczególności linie Pekin-Hongkong i Pekin-Lanzhou zostaną całkowicie otwarte, co ułatwi podróże między tymi kluczowymi miastami. Oto inne realizowane projekty:

  • W prowincji Shaanxi zostanie zbudowana sieć kolei dużych prędkości, która połączy ją z ośmioma innymi kierunkami.
  • Nowe linie kolei dużych prędkości zostaną otwarte w takich miastach jak Pingdingshan, Luohe, Zhoukou, Binzhou, Yichun i Suihua.
  • Powstanie wiele nowych linii kolei dużych prędkości w takich regionach jak półwysep Shandong, delta rzeki Jangcy, Chongqing-Kunming, Baoyin-Baotou, Chongqing-Changsha-Xiamen, Zhengzhou-Wanzhou.
  • Koleje dużych prędkości zostaną ulepszone w takich miastach jak Jingmen, Bazhong, Wuwei, Hangzhou, Wenzhou i Zhanjiang.

Budowa kolei międzymiastowej z lotniska Xiaoshan do Zhuji (do Yiwu)

Budowa kolei międzymiastowej z lotniska Xiaoshan do Zhuji (do Yiwu) jest utrudniona z powodu ograniczeń nałożonych przez rząd. W 2021 roku władze wydały dokument, w którym nakazały ścisłe kontrolowanie budowy linii równoległych do istniejących tras kolei dużych prędkości. Jeżeli stopień wykorzystania tych linii jest mniejszy niż 80%, nie jest dozwolona żadna nowa inwestycja w budowę linii równoległych.

Na odcinku lotniska Xiaoshan do Zhuji (do Yiwu) istnieje już wiele równoległych tras, takich jak Hanghuang, Hangzhou i Wenzhou. Oznacza to, że nowa trasa kolejowa nie może zostać zbudowana, dopóki nie zostanie osiągnięty 80% stopnia wykorzystania istniejących linii.

Przykładem może być Kanton, w którym został odrzucony projekt w sprawie czwartego etapu planowania budowy miejskiego transportu szynowego. Oznacza to, że metro w Kantonie nie zostanie rozbudowane w najbliższym czasie.

Skutki budowy szybkiej kolei w Chinach

W wyniku inwestycji, połączenia międzymiastowe kolei dużych prędkości staną się coraz bardziej powszechne w Chinach. Jednak ma to zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki dla miast, przez które przebiegają.

Z jednej strony kolej dużych prędkości może przyczynić się do wzrostu gospodarczego i przyciągnięcia wykwalifikowanych pracowników. W ciągu 10 lat od otwarcia kolei dużych prędkości Pekin-Szanghaj, miasta położone wzdłuż tej trasy odnotowały znaczny wzrost PKB i liczby ludności. W szczególności Suzhou i Pekin zarejestrowały wzrost liczby ludności o ponad 2 miliony osób, a Wuxi, Langfang, Jinan i Nanjing o ponad milion osób.

Z drugiej strony kolej dużych prędkości może również prowadzić do odpływu ludności z mniejszych miast. Na przykład, po otwarciu kolei dużych prędkości w Zhengpu, Puyang stracił ponad 20 000 mieszkańców. To samo spotkało miasta Tianmen, Suining i Zhijiang.

 

 

Źródło tekstu i grafiki: https://mp.weixin.qq.com/s/vsf6_TivekldOp9JccUPfQ