W dzisiejszym globalnym rynku, importowanie towarów z Chin stało się nieodłącznym elementem strategii biznesowej wielu przedsiębiorców na całym świecie. Chiny oferują szeroką gamę produktów, które cieszą się dużym zainteresowaniem na rynkach międzynarodowych. Chiński serwis Made-in-China to platforma ułatwiająca import z Chin. Choć nie jest tak powszechnie znany jak Alibaba, zyskuje coraz większa popularność. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej temu serwisowi. Zbadamy jego funkcje oraz omówimy jak przedsiębiorcy mogą importować produkty z tej platformy.
Czym jest serwis Made-in-China?
Made-in-China to platforma internetowa, która skupia się na klientach importujących w hurcie. Serwis umożliwia kupującym nawiązywanie kontaktów z chińskimi dostawcami. Platforma ta oferuje szeroki wybór produktów i usług, a także narzędzia, które ułatwiają negocjacje i zawarcie transakcji.
Import z Chin przez serwis Made-in-China
Portal Made-in-China oferuje swoje usługi w 11 językach, w tym angielskim, francuskim, niemieckim, hiszpańskim, włoskim, rosyjskim, arabskim, japońskim, koreańskim i chińskim.
Dla importera ważne będą następujące usługi oferowane przez portal Made-in-China:
- Możliwość zamówienia próbki produktu – przed złożeniem zamówienia importer może sprawdzić jakość towaru i dopasowanie do swoich potrzeb.
- Produkcja ODM lub OEM – importer może zlecić chińskiemu producentowi produkcję towaru według jego własnych specyfikacji. Jest to rozwiązanie korzystne dla przedsiębiorców, którzy chcą mieć pełną kontrolę nad produktem.
Zakładanie konta
Made-in-China nakłada na dostawców obowiązek rejestracji. Założenie przez nich konta jest płatne i dodatkowo weryfikowane są dane przedsiębiorcy. Takie działanie ma na celu zniechęcenie nieuczciwych handlarzy oraz zwiększenie zaufania klientów i szansy na transakcję.
Na koncie sprzedającego mogą pojawić się oznaki takie jak Diamond member lub Gold member. Są one przyznawane jedynie na podstawie licencji biznesowej sprzedającego. Oznacza to, że jest on zarejestrowanym przedsiębiorcą w Chinach. Jednak posiadanie licencji biznesowej nie jest gwarancją, że sprzedawca jest wiarygodny lub że oferuje wysokiej jakości produkty lub usługi.
Założenie konta przez kupującego nie wymaga wielkiego wysiłku. W przeciwieństwie do sprzedawców, konta dla kupujących są darmowe. Dodatkowo mogą oni zalogować się za pomocą Facebooka lub LinkedIn.
Weryfikacja dostawcy
Platforma Made-in-China rozpoczęła program “Audytowanego dostawcy” w 2007 r., aby zaprezentować globalnym nabywcom wiarygodnych chińskich dostawców i zmniejszyć ryzyko transakcji. Audyt dostawców przeprowadzają niezależne firmy takie jak SGS, Bureau Veritas i TÜVRheinland. Raporty z audytu są dostępne online za darmo.
Proces audytu dostawcy można podzielić na cztery etapy:
- Spotkanie poprzedzające audyt
- Sprawdzenie dokumentów
- Weryfikacja na miejscu – obejmuje wizytę w siedzibie dostawcy i sprawdzenie warunków produkcji, magazynowania i transportu
- Potwierdzenie audytu dostawcy
Po pozytywnym procesie audytu na koncie sprzedającego pojawi się odznaka “Audited Supplier”. Należy jednak pamiętać, że nic nie zastąpi samodzielnego sprawdzenia kontrahenta, dlatego warto skorzystać z usługi inspekcji fabryki w Chinach.
Secured Trading Service (STS)
Made-in-China oferuje Secured Trading Service (STS), czyli usługę bezpiecznego handlu. Na portalu można dokonać płatności (w dolarach amerykańskich) za pomocą karty debetowej, kredytowej lub przelewem bankowym (T/T). Serwis posiada również politykę zwrotów – istnieje możliwość zwrotu produktu do 30 dni.
Smart Expo
Smart Expo to internetowa usługę, która ułatwia międzynarodowy handel. Uzupełnia wydarzenia branżowe, które odbywają się w realu. Smart Expo jest dostępna dla globalnych nabywców i chińskich dostawców. Na stronie usługi można znaleźć kalendarz z nadchodzącymi targami.
Import z Made-in-China a opłaty celno-skarbowe
Gdy wartość wysyłki przekracza 150 euro, importer musi liczyć się z opłatami celnymi. Opłaty te są uzależnione od rodzaju towaru i jego pochodzenia. Ich wysokość można sprawdzić za pomocą systemu ISZTAR i TARIC.
Produkty importowane z Chin podlegają opodatkowaniu VAT w kraju docelowym, niezależnie od wartości zamówienia.
Należy także pamiętać, że należność z tytułu VAT wynosi 23%. VAT jest naliczany od wartości towaru powiększonej o cło.
Zarówno VAT, jak i cło należy opłacić przy odprawie celnej w Polsce.